بعد تاریک کارآفرینی: آشکار کردن جنبههای منفی اقدامات کارآفرینانه
فرآیند کارآفرینی میتواند مولد یا مخرب باشد. یکی از مواضع مختلف کارآفرینی، “بعد تاریک کارآفرینی” (DSE) است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله با هدف بررسی این موضوع یک ارزیابی ادبیات گسترده مربوط به مطالعات کمی و کیفی نمایه شده در پایگاه هاي اطلاعاتی مجلههاي تخصصی نور، ایرانداك، ساینس دایرکت، گوگل اسکالر و اسکوپوس با کلمات کلیدی بعد تاریک کارآفرینی، زمینه کارآفرینی و کارآفرین در سال 1401 انجام شد که دیدگاه جدیدی را در ارتباط با بعد تاریک کارآفرینی ارائه داد. یافتهها حاکی از آن است که دیدگاههای زیادی برای تحقیق باقی میماند که با روشنسازی و تعاریف دقیقتر شروع میشود. ما نقطه شروعی را برای مفهومسازی منطق پشت به اصطلاح بعد تاریک کارآفرینی پیشنهاد داده و یک مدل مفهومی از دو بعد (کارآفرین و زمینه) ارائه دادیم. بعد تاریک کارآفرینی به بهترین وجه ممکن است از طریق ساختار سازمانی و فرآیندهای اداری، که هر دو توسط بنیانگذار ایجاد شدهاند، («از کارآفرین»)، و ارزشهای فرهنگی یا اصلی در اکوسیستم («از زمینه») که شخصیت کارآفرینی را تشکیل میدهند، تحلیل شوند. نتایج حاکی از یک موقعیتی سیستمی است که در آن پژوهشگران تشویق میشوند نه تنها مدل مفهومی را بیشتر آزمایش کنند، بلکه آن را به حوزههای تحقیقاتی بیشتری مانند مطالعات سازمانی، اخلاق، نوآوری، یا تکنولوژی گسترش دهند.
پاسخها