نقش حیاتی شرکتهای کوچک و متوسط در شکوفایی اقتصادی کشورها را نمیتوان دست کم گرفت. SME ها از طریق نقش فعال خود به عنوان نوآوران و عوامل تغییر، فعالانه به رشد و توسعه اقتصادی کمک میکنند. در این راستا سبکهای رهبری اعمال شده توسط صاحبان SME ها بر توانایی نوآورانه آنها تأثیر دارد. از این رو، این مقاله با هدف بررسی تأثیر سبکهای رهبری بر جهتگیری کارآفرینی شرکتهای کوچک و متوسط در شهرکهای صنعتی مستقر در استان خراسان رضوی انجام شد. روش تحقیق کمی مورد استفاده قرار گرفت و 103 شرکت کوچک و متوسط در نظرسنجی شرکت کردند. از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد. برای جمعآوری دادهها در یک نظرسنجی از پرسشنامههای محقق ساخته استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها شامل آمار توصیفی، همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون بود. پایایی ابزار گردآوری دادهها با استفاده از آلفای کرونباخ سنجیده شد. نتایج نشان داد که شرکتهای کوچک و متوسط سطوح متوسط جهتگیری کارآفرینی را نشان میدهند و همچنین این شرکتها سطوح متوسطی از سبکهای رهبری متمایل به سبک رهبری تحولآفرین را نشان میدهند. همچنین نتایج نشان داد که بین متغیرهای مستقل سبک رهبری با متغیر وابسته(EO) SMEها رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. به شرکتهای کوچک و متوسط توصیه شد که سبکهای رهبری انعطافپذیری را ارائه کنند که باعث شکوفایی EO در کسبوکارشان شود. علاوه بر این، به سیاستگذاران و تصمیمگیران مربوطه توصیه شد که کنسرسیومی از استراتژیها و سیاستهایی را طراحی و اجرا کنند که میتواند سطح جهتگیری کارآفرینی را در میان شرکتهای کوچک و متوسط افزایش دهد.
تأثیر سبکهای رهبری بر جهتگیری کارآفرینانه شرکتهای کوچک و متوسط مستقر در استان خراسان رضوی
چکیده:
کلیدواژه ها
The influence of leadership styles on the entrepreneurial orientation of small and medium enterprises (SMES) located in Razavi Khorasan province
Fatemeh Shahdkar
Abstract
The vital role of SMEs in the economic prosperity of countries should not be underestimated. SMEs actively contribute to economic growth and development through their active role as innovators and agents of change. In this regard, the leadership styles of SME owners influence their capacity for innovation. Therefore, this article was conducted with the aim of investigating the influence of leadership styles on the entrepreneurial orientation of small and medium enterprises in industrial towns located in the Razavi Khorasan province. A quantitative search method was used and 103 small and medium-sized enterprises took part in the survey. Random sampling method was used. Researcher-made questionnaires were used to collect data in a survey. The data analysis consisted of descriptive statistics, a correlation with Pearson, and regression analysis. The reliability of the data collection tool was measured using Cronbach’s alpha. The results showed that small and medium-sized businesses show moderate levels of entrepreneurial orientation and that they also show moderate levels of leadership styles tending towards a transformational leadership style. Also, the results showed that there is a positive and significant relationship between the independent variables of leadership style and the dependent variable (EO) of SMEs. SMEs were advised to adopt flexible leadership styles that would allow EO to thrive within their organization. In addition, relevant policy makers and decision makers were advised to design and implement a consortium of strategies and policies that can increase the level of entrepreneurial orientation among small and medium enterprises.