عوامل موثر بر اجرای اقتصاد چرخشی در بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط(SME) استان اصفهان

فاطمه شهدکار

دکتری کارآفرینی بین الملل

مهدی ابراهیمی

دکتری کارآفرینی سیاسی

دانلود

فایل پی دی اف مقاله

چکیده:

تغییر از مدل خطی فعلی اقتصاد به مدل چرخشی اخیراً توجه شرکت‌های بزرگ جهانی و سیاست‌گذاران حاضر در مجمع جهانی اقتصاد را به خود جلب کرده است. دلایل این امر مزایای عظیم مالی، اجتماعی و زیست‌محیطی است. با این حال، تغییر جهانی از یک مدل اقتصادی به مدل دیگر، به شرکت‌های کوچک‌تر در سطح خرد نیز مربوط می‌شود. از اینرو، دانش جامع در مورد طراحی مدل های کسب و کار برای تحریک و تقویت اجرای اقتصاد چرخشی مورد نیاز است. مدل‌های کسب و کار موجود برای اقتصاد چرخشی قابلیت انتقال محدودی دارند و هیچ چارچوب جامعی وجود ندارد که از هر نوع شرکتی در طراحی یک مدل کسب و کار دایره‌ای حمایت کند. هدف اصلی این پژوهش، شناخت عوامل موثر بر اجرای اقتصاد چرخشی در ایران است. روش تحقیق در این پژوهش به لحاظ ماهیت و اهداف آن، توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری شامل مدیران بنگاه‌های اقتصادی کوچک در شهرک های صنعتی استان اصفهان بوده که جمعیت آنها در سال 1401، 8320 نفر بود که با استفاده از فرمول محاسبه حجم نمونه (کوکران)، تعداد368 نفر به عنوان نمونه تحقیق برآورد شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده و اعتبار آن با ضریب آلفای کرونباخ90/0محاسبه گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از پژوهش با استفاده از برنامه نرم افزاریSPSS15 از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد، عوامل اجتماعی و فرهنگی، سازمانی، دولت، قوانین و مقررات و زیرساخت بر اجرای اقتصاد چرخشی در بنگاه‌های اقتصادی کوچک تاثیرگذار است.

Factors affecting the implementation of circular economy in small and medium enterprises (SMEs) of Isfahan province

Fatemeh Shahdkar , Mehdi Ebrahimi

Abstract

The transition from the current linear model of the economy to a circular model has recently attracted the attention of leading global companies and policy makers at the World Economic Forum. This is due to significant economic, social and environmental benefits. However, the global shift from one economic model to another also applies to smaller enterprises at the micro level. Consequently, in-depth knowledge of business model design is necessary to stimulate and strengthen the implementation of the circular economy. Existing business models for the circular economy have limited transferability and there is no comprehensive framework to help any kind of business design a circular business model.

The main purpose of this research is to find out what factors influence the implementation of the circular economy in Iran. The research method in this study is descriptive-survey in terms of its nature and goals. The statistical population included small business leaders in the industrial towns of the province of Isfahan, which had a population of 8,320 in 1401. Using the sample size calculation formula (Cochran), the number of 368 people was estimated as the research sample. To collect information, a questionnaire developed by researchers was used and its validity was calculated with Cronbach’s alpha coefficient of 0.90. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data obtained from the research using the SPSS15 software program. The results of the research showed that social and cultural factors, organizational, government, laws and regulations and infrastructure have an effect on the implementation of circular economy in small economic enterprises.