جهت گیری کارآفرینی صادرات و عملکرد صادرات شرکت های کوچک و متوسط (SMEs)
داخلی سازی عملیات تجاری به یک عنصر حیاتی در اقتصادهای مبتنی بر شرکت تبدیل شده است. این به دلیل نیاز روزافزون اقتصادهای جهانی به بهبود تراز پرداختها و تجارت است. اگرچه این مطلوبترین وضعیت اقتصادی است، اما کمتر از بخش SME از نظر عملکرد صادرات در کشور بازدهی حاصل میشود. بنابراین، این مطالعه به منظور بررسی امکانسنجی مفهومی رابطه احتمالی بین جهتگیری کارآفرینانه صادرات (به عنوان ابعاد نوآوری، کنشپذیری و جهتگیری ریسک) و عملکرد صادرات انجام شد. 195 شرکت کوچک و متوسط در استان خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفتند و یافتهها نشان داد که شرکتهای کوچک و متوسط سطوح بالایی از جهتگیری کارآفرینی صادراتی دارند و ابعاد EEO پیشبینیکنندههای مهمی برای عملکرد صادرات هستند. بنابراین، شرکتهای کوچک و متوسط باید تشویق شوند که همیشه کارکنان کارآفرین را جذب کنند، سیاستهای باز و بهینه را برای مشارکتهای خارجی در پیش گیرند و بخشهای عملیات بینالمللی ایجاد کنند تا عملیات صادراتی خود را سادهتر نمایند و در عین حال منابع را برای تقویت عملکرد صادراتی اختصاص دهند.