بعد تاریک کارآفرینی: آشکار کردن جنبه‌های منفی اقدامات کارآفرینانه

مهدی ابراهیمی

دکتری کارآفرینی سیاسی

دانلود

فایل پی دی اف مقاله

چکیده:

فرآیند کارآفرینی می‌تواند مولد یا مخرب باشد. یکی از مواضع مختلف کارآفرینی، “بعد تاریک کارآفرینی” (DSE) است که کمتر به آن پرداخته شده است. در این مقاله با هدف بررسی این موضوع یک ارزیابی ادبیات گسترده مربوط به مطالعات کمی و کیفی نمایه شده در پایگاه هاي اطلاعاتی مجله‌هاي تخصصی نور، ایرانداك، ساینس دایرکت، گوگل اسکالر و اسکوپوس با کلمات کلیدی بعد تاریک کارآفرینی، زمینه کارآفرینی و کارآفرین در سال 1401 انجام شد که دیدگاه جدیدی را در ارتباط با بعد تاریک کارآفرینی ارائه داد. یافته‌ها حاکی از آن است که دیدگاه‌های زیادی برای تحقیق باقی می‌ماند که با روشن‌سازی و تعاریف دقیق‌تر شروع می‌شود. ما نقطه شروعی را برای مفهوم‌سازی منطق پشت به اصطلاح بعد تاریک کارآفرینی پیشنهاد داده و یک مدل مفهومی از دو بعد (کارآفرین و زمینه) ارائه دادیم. بعد تاریک کارآفرینی به بهترین وجه ممکن است از طریق ساختار سازمانی و فرآیندهای اداری، که هر دو توسط بنیان‌گذار ایجاد شده‌اند، («از کارآفرین»)، و ارزش‌های فرهنگی یا اصلی در اکوسیستم («از زمینه») که شخصیت کارآفرینی را تشکیل می‌دهند، تحلیل شوند. نتایج حاکی از یک موقعیتی سیستمی است که در آن پژوهشگران تشویق می‌شوند نه تنها مدل مفهومی را بیشتر آزمایش کنند، بلکه آن را به حوزه‌های تحقیقاتی بیشتری مانند مطالعات سازمانی، اخلاق، نوآوری، یا تکنولوژی گسترش دهند.

The dark side of entrepreneurship: revealing the negative aspects of entrepreneurial actions

Mehdi Ebrahimi

Abstract

The transition from the current linear model of the economy to a circular model has recently attracted the attention of leading global companies and policy makers at the World Economic Forum. This is due to significant economic, social and environmental benefits. However, the global shift from one economic model to another also applies to smaller enterprises at the micro level. Consequently, in-depth knowledge of business model design is necessary to stimulate and strengthen the implementation of the circular economy. Existing business models for the circular economy have limited transferability and there is no comprehensive framework to help any kind of business design a circular business model.

The main purpose of this research is to find out what factors influence the implementation of the circular economy in Iran. The research method in this study is descriptive-survey in terms of its nature and goals. The statistical population included small business leaders in the industrial towns of the province of Isfahan, which had a population of 8,320 in 1401. Using the sample size calculation formula (Cochran), the number of 368 people was estimated as the research sample. To collect information, a questionnaire developed by researchers was used and its validity was calculated with Cronbach’s alpha coefficient of 0.90. Descriptive and inferential statistics were used to analyze the data obtained from the research using the SPSS15 software program. The results of the research showed that social and cultural factors, organizational, government, laws and regulations and infrastructure have an effect on the implementation of circular economy in small economic enterprises.