اکوسیستم کارآفرینی راهبردی برای توسعه صنعت ورزش

فاطمه شهدکار

دکتری کارآفرینی بین الملل

مهدی ابراهیمی

دکتری کارآفرینی سیاسی

دانلود

فایل پی دی اف مقاله

چکیده:

در سال‌های اخیر، رویکرد اکوسیستم کارآفرینی در سراسر جهان برای درک زمینه کارآفرینی در سطح کلان مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، اگرچه بخش ورزش در این زمینه حائز اهمیت است و می¬تواند سلامت مردم را بهبود بخشد، اشتغال ایجاد کند و به تولید ناخالص داخلی کشور کمک نماید، تحقیقات اندکی در این زمینه انجام شده است. بنابراین، این مقاله مروری با هدف تببین تاثیر اکوسیستم¬های کارافرینی در حوزه ورزش انجام شد. جامعه آماری تحقیق شامل همه مقالات علمی- پژوهشی چاپ شده (186 مقاله) در حوزه کارآفرینی ورزشی از سال ۱۳90 تا 1402 در ایران بود که بر اساس واژگان کلیدی از پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی (SID)، نورمگز، ایرانداک، سیویلیکا و همچنین جستجو در سامانه نشریات مرتبط برای دریافت جدیدترین مقالات،گردآوری شدند. سپس مقالات مرتبط با هر محور، بر اساس تحلیل سلسله مراتبی در سه سطح کلان، میانی و خرد طبقه¬بندی و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در سطح کلان سرمایه¬گذاری و خصوصی¬سازی ورزش، تشکیل تعاونی¬های ورزشی و به ویژه فرهنگ سازمان¬های ورزشی ایران از پیشران¬های کارآفرینی در سطح کلان هستند. در سطح میانی، ساختار سازمانی و یادگیری سازمانی؛ و به ویژه برنامه¬ریزی و محتوای آموزش مبتنی بر کارآفرینی در دانشگاه همراه با فناوری اطلاعات از عوامل اثرگذار بر فرآیند کارآفرینی ورزشی می باشند. در سطح خرد، متغیرهای مختلفی بر کارآفرینی در ورزش اثرگذار هستند که مهمترین آن ویژگی¬های متنوع شخصیتی افراد می¬باشد. البته سرمایه¬گذاری و ریسک مالی؛ مهارت¬های کارآفرینی و اجتماعی نیز مهم تلقی شده¬اند؛ نتایج حاکی از آن است که اکوسیستم کارآفرینی، رویکرد جدیدی برای بررسی نظام¬مند و جامع توسعه کارآفرینی در حوزه های مختلف مانند صنعت ورزش می باشد.

A strategic entrepreneurial ecosystem for the development of the sports industry

Mehdi Ebrahimi* , Fatemeh Shahdkar

Abstract

The ecosystem approach to entrepreneurship has received worldwide attention in recent years to understand the context of entrepreneurship at a macro level. However, although the sports sector is important in this field and can improve people's health, create employment and contribute to the country's GDP, little research has been done in this field. The purpose of this review article was to explain the impact of entrepreneurial ecosystems in the sports field.The statistical population of the research included all scientific-research articles (186 articles) published in the field of sports entrepreneurship from 1390 to 1402 in Iran, based on vocabulary Keys were collected from the Scientific Information Database (SID), Noormagz, Irandoc, Civilica, as well as searching in the system of related publications to get the latest articles. Then, the items linked to each axis were classified and analysed on the basis of a hierarchical analysis at three macro, medium and micro levels.The results showed that at the macro level, investment and privatization of sports, the formation of sports cooperatives, and especially the culture of Iranian sports organizations are among the drivers of entrepreneurship at the macro level. At the intermediate level, organizational structure and organizational learning; and especially, the planning and content of entrepreneurship-based education in the university along with information technology are factors that affect the process of sports entrepreneurship. At the micro level, various variables affect entrepreneurship in sports, the most important of which are the various personality traits of people. Of course, investment and financial risk; Entrepreneurial and social skills are also considered important; The results indicate that the entrepreneurial ecosystem is a new approach to systematically and comprehensively examine the development of entrepreneurship in various fields such as sports.